Svar på frågestunden

2014-06-14 · 21:30:58
 
 
Varför valde ni att gå ut med graviditeten så sent?
Innan jag blev gravid med Filippa hade vi haft ett missfall (snarare ett ma/missed abortion eller ja.. ett fördröjt missfall som det heter på svenska). Vi valde därför att berätta för våra familjer efter vårt andra ultraljud (det första gjordes i vecka 7) som var i vecka 13 då vi gjorde kub-testet, och för resten av släkten och alla andra i vecka 19 när vi varit på det tredje ultraljudet & fått det bekräftat att vår bebis mådde bra.
 
Till och börja med så vill jag säga grattis till er fina lilla tjej såhär i efterhand! :) Hur ser du på amning? Kom det helt naturligt? 

Tack snälla! Ja amningen kom helt naturligt. Så fort Filippa kom upp på bröstet började hon leta, och sög på tummen och handen innan barnmorskan förklarade att det var bröstet hon ville åt. Snacka om rookie!

Var graviditeten planerad? 

Japp, Filippa var planerad.

Vill ni ha flera barn? Hur många? 

Det skulle vara jättekul att få ett syskon till Filippa, men det får vänta. Två barn skulle jag tro.

Hur funkar det att bo i lägenhet med bebis tycker du? 

Helt ärligt så är jag själv lite bortskämd. Jag är uppväxt i en villa med flera plan och tillgång till både en balkong, stor altan och uteplats, och det vill vi ju självklart även kunna ge Filippa i framtiden. Det är guldvärt att kunna öppna altandörren & gå ut och känna det mjuka gräset under fötterna. Men åter till frågan så fungerar det bra, iallafall nu när hon är så liten. I framtiden vill vi köpa ett radhus eller alternativt en lägenhet med stor uteplats någonstans i Stockholm. 

Tog ni reda på könet innan? 

Ja vi kunde inte hålla oss haha.

Hur kom ni på namnet och vad hade ni som andra förslag? :) Kramar

Åh, det var verkligen en djungel med namnen. Under graviditeten hade vi två förslag - Julia och Linnéa men när hon kom så tyckte vi dock inte riktigt att hon såg ut som något av de namnen så vi började spåna vidare på några andra. Två namn som jag totalt kärade ner mig i var Nellie och Tove, men de namnen gillade inte Jonas till henne. Då hittade vi namnet Filippa och eftersom att allt kändes rätt så valde vi att det skulle få bli hennes förnamn. Det är så himla svårt med namn! Allt måste kännas rätt till 100%, för det är ju endå det namnet som ens barn kommer bära för resten av livet.

Skulle inte din bästa vän ha barn samtidigt som dig? varför skriver du inte om henne? 

Jo, men vi har ingen kontakt idag av olika anledningar. 

Vilken färg på ögonen har du och vilken färg har Filippa? 

Jag har blåa ögon och det har även Filippa just nu. Vi får se vad hennes "riktiga" ögonfärg blir. 

Hur ser du på frågan om socker. Kommer hon få äta, om ja, när om nej varför? Eller kommer ni ha någon åldersgräns? 

Vi kommer såklart inte proppa i henne massor med socker, men varken jag eller Jonas är inte så extrema på den här frågan så att vi kommer att förbjuda socker helt. Givetvis kommer vi vänta tills hon åtminstone är någonstans runt 3, 4 eller 5 år gammal då vi inte ser någon mening med att ge det tidigare. I den åldern kommer hon vara mer "med" och veta att vi bara äter godis eller dricker saft på lördagar. Jag vet några som inte ens tillåter sina barn att äta ketchup, men så kommer alltså inte vi vara. I måttliga mängder finns det ingenting som är farligt.

Varför visar ni bilder på Filippa fast ni inte skulle det från början?

Jag antar att du menar på ansiktet? Vi valde från början att vi inte skulle publicera några bilder på hennes ansikte eftersom att vi hört alldeles för många "skräckexempel" där folk snott bilder på andras barn och kallat de för sina egna osv. Nu är dock min Instagram privat och vi sätter alltid en tag över med min bloggadress på varje bild vi lägger upp, då är det svårare att ta.

 
 
Hur gör du för att få så fina bilder? vilket fotopogram använder du? 
Å tack snälla. Jag använder faktiskt inget fotoprogram, utav justerar både ljus och färg i min systemkamera. 


Vad fick dig till att börja blogga?  ps. jag bara älskar din blogg!!! 
Jag hade tråkigt en dag helt enkelt, haha. Tack snälla! 


Te eller kaffe? 

Te.

Buss eller bil? 
Bil.

Har du körkort? 
Nej tyvärr men det är verkligen någonting som jag ska satsa på att ta.


Vad heter du i mellannamn? 
Marie och Jenny.

Ska du utomlands i år? 
Vi ska eventuellt åka till Spanien, men har ingenting bokat.

Sminkar du dig varje dag? 
Nej, det gör jag inte och särskilt inte nu under sommaren. Jag tycker att det är viktigt att huden får vila och andas lite.

Gör du något speciellt med ditt hår eftersom det är så himla fint? 
Men oj, tack! Nej, faktiskt inte.. Jag både fönar och plattar mitt hår väldigt ofta och det är verkligen ingenting jag kan rekommendera. Under graviditeten fick jag dock väldigt tjockt hår, så vi får väl se om jag tappar de nu när jag ammar haha.

Hade du bra betyg när du gick ut 9:an? 
Jag hade helt okej betyg. Minns faktiskt inte riktigt, men hade väl mestadels VG förutom i matte där jag fick G.


Vad pluggade du för linje på gymnasiet och vart gick du? Älskar din blogg, PÖSSS!!!
Jag  gick Livsmedelsprogrammet (bageri & konditori) i Enskede gårds gymnasium.


Hur gammal är du?

23 år.


Något tips för att få fler följare på Instagram?

Lägg upp många bilder och väl ett "tema" på dina bilder. T.ex. ett visst filter på alla bilder eller att ditt konto fylls med kanske inspiration eller så.


Hur många procent tycker du om Hanna?

Haha! 99,9%. Den andra 0,1% tycker jag inte om för att vi bor så långt bort från varandra ;)

 

 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback